Tuesday, 30 September 2014

Program Penempatan Pekerjaan Azam Kerja 2014 Bahagian Bintulu Bhg 2

 Assalam dan salam muhibbah,




Program Penempatan Pekerjaan Azam Kerja 2014 Bahagian Bintulu Bhg 2
                  Di entri terdahulu saya telah mengkhabarkan tentang Program Penempatan Pekerjaan Azam Kerja 2014 anjuran Jabatan Tenaga Buruh Bintulu yang diadakan di Dewan Suarah Bintulu.

Monday, 29 September 2014

Awal Ashaari Merajuk?




Awal Ashaari


Pengacara yang baru sahaja bergelar bapa, Awal Ashaari menafikan desas-desus yang mengaitkan dirinya dengan gosip pengacara lelaki terasa hati selepas tidak terpilih mengacarakan musim terkini program realiti popular terbitan Astro, Akademi Fantasia 2014 hingga membawa diri ke luar negara.

CARI SAMPAI LUBANG CACING - KPN



IGP Tan Sri Khalid


alvin tan
Alvin bersama kekasihnya
Polis akan terus mencari penulis blog seks Alvin Tan (gambar) sehingga ke lubang cacing, kata Ketua Polis Negara
Tan Sri Khalid Abu Bakar.
Khalid berkata, tindakan Tan yang semakin biadab memuat naik status dan gambar di laman sosial Facebook miliknya yang dilihat cuba memalukan beberapa pemimpin negara tidak boleh dimaafkan.

Sunday, 28 September 2014

Zulhijjah...Selamat tinggal 1435 Hijrah

Assalam dan salam pertemuan,







Zulhijjah...Selamat tinggal 1435 Hijrah


                    Zulhijjah merupakan bulan terakhir dalam kalendar Islam. Seronok rasanya nak berkongsi tentang keistimewaan bulan ini. Hari ini hari ke 4 Zulhijjah jadi kita masih dalam 10 hari awam bulan Zulhijjah. Sabda Nabi SAW,


                    
  "Tiada satupun amalan kebaikan padanya mempunyai kelebihan melainkan pada hari ini (sepuluh hari Zulhijjah). Para sahabat Baginda bertanya,"Adakah juga (pengecualian itu) termasuk jihad pada jalan Allah? Baginda berkata," Tidak juga(termasuk) berjihad pada jalan Allah kecuali bagi orang yang keluar dengan jiwa raga dan hartanya serta tidak membawa pulang apa-apapun"  Riwayat Imam Bukhari

Lelaki Pemalu : Tips berdepan dengan mereka

Assalam dan salam pertemuan,



                   

         Kaum lelaki bukan semuanya berani dan kadang-kadang terlalu pemalu. Kali ini saya nak kongsi tips sekiranya berdepan dengan lelaki jenis ini.



1. Wanita perlu memulakan perkenalan

Tidak salah jika memulakan dahulu daripada membiarkan lelaki tersebut terus tidak tahu anda meminati dan menyukainya. Sebelum dikebas orang, elok cepat-cepat luahkan perasaan anda. Mungkin selepas anda memulakan langkah, lelaki itu akan memberikan respon walaupun mengambil masa...JANGAN TERLALU MEMIKIRKAN TENTANG PERIGI MENCARI TIMBA

Saturday, 27 September 2014

Apa itu nuffnang

Salam dan salam interaksi,
                         
Apa itu nuffnang
          
                           Kali ini entri pasal Nuffnang dan saya yakin ramai yang biasa dengar nama ni. Secara ringkas, Nuffnang merupakan sebuah syarikat pengiklan internet. Ia menawarkan perkhidmatan mengiklan internet di blog.

Buat duit online

Assalam dan salam interaksi,






                               Saya rasa semua orang dah biasa dengar tentang buat duit online. Salah satu caranya ialah melalui Churpchurp.Churpchurp dikendalikan oleh Churpchurp.com yang merupakan anak syarikat Nuffnang.  Kalau nak tau pasal nuffnang klik sini.

Tamak menguasai segala-galanya

      Assalam dan salam pertemuan,


   




                 Soal ini lebih kurang sama macam kes UPSR hari tu, kes pecah amanah. Manusia memang dilahirkan dengan sifat tamak. Tamak ilmu, tamak makan, tamak pangkat dan macam lagi. Paling penting ialah macam mana kita memanfaatkan sikap itu dari sudut positif.

Wednesday, 24 September 2014

Program Penempatan Pekerjaan Azam Kerja 2014 Bahagian Bintulu

Assalam dan salam pertemuan,




Program penempatan pekerjaan 2014


                                         Kadar pengangguran di Malaysia bersandarkan kepada data oleh Jabatan Perangkaan Malaysia setakat bulan Jun ialah 2.8 peratus berbanding 2.9 peratus pada April. Peratus yang tidaklah membimbangkan kerana angkanya taklah besar manapun.

Tuesday, 23 September 2014

Bocor lagi??


Assalam dan salam pertemuan,



                   kiflibakeri  
             

                            Hangat juga isu soalan bocor membabitkan Ujian Penilaian Sekolah Rendah kali ini. isu bermula dengan kebocoran kertas Sains, kemudian Bahasa Inggeris dan kini subjek Bahasa Tamil dan Matematik pula. Saya yakin pasti ramai dari kalangan pelajar dan ibu bapa yang kecewa dengan perkara ini. Ada di kalangan pelajar mula trauma

Monday, 22 September 2014

Alahai...kalah la

Assalam dan salam pertemuan dari Incheon,




                           Cerita bolasepak semalam pun belum habis lagi, kali ini skuad badminton lelaki negara pula tewas kepada pasukan pilihan China. Sudah namanya pasukan pilihan mestilah menangkan? Persatuan Badminton Malaysia (BAM) mungkin akan terus menggaru kepala memikirkan

Sunday, 21 September 2014

Annyeong-hi gyeseyo Incheon ( Selamat Tinggal Incheon)

Assalam dan salam pertemuan,




     
Kali ini Incheon pula merekodkan satu lagi edisi suram untuk bolasepak Malaysia apabila tewas kepada Arab Saudi

Kallang Tie Semarakkan Malam Malaysia

Assalam dan salam pertemuan,


Joseph Kalang Tie

                        Kekalahan dalam dua perlawanan persahabatan terdahulu pantas menarik pelbagai kritikan terhadap pasukan bimbingan jurulatih Dollah Salleh. Kekalahan 4-1 kepada Tajikistan dan 2-0 melawan Indonesia serba sedikit menggusarkan peminat sukan negara. Namun, malam tadi

Saturday, 20 September 2014

Harimau mengaum atau terkulai lesu di bumi Incheon

Assalam dan salam pertemuan,

           
Asian Games Incheon


                                                                                                                                 Pembukaan rasmi sukan Asia ke 17 Incheon semalam sememangnya menampakkan betapa bersedianya tuan rumah Korea untuk edisi kali ini. Temasya kali ini disertai oleh 45 buah negara termasuk negara kita Malaysia.

Wednesday, 17 September 2014

5 TELEFON PINTAR TERBAIK 2014


Assalam,

5 TELEFON PINTAR TERBAIK 2014

               Bila kita cerita pasal gajet telefon pintar @ smartphone, semua orang mesti nak memiliki salah satu alat paling diperlukan hari ini. Bermacam-macam jenama yang diperkatakan seperti Samsung Galaxy, Nokia lumia, Sony Xperia, LG, Iphone dan sebagainya. Smartphone ini boleh juga dikelaskan sebagai gajet mewah kerana harga yang mencecah ribuan ringgit.
                 Mari kita selidiki 5 smartphone terbaik 2014...

Tuesday, 16 September 2014

Fakta tentang makan

Assalam,


              Pertemuan kali ini saya nak bercerita tentang makanan. Sebut saja pasal makan mesti perut terasa lapar kan? Makanan merupakan satu keperluan untuk memberikan tenaga untuk aktiviti kita seharian. Tanpanya, badan akan menjadi lemah dan kurang bermaya. 

Sunday, 14 September 2014

Misteri Mh370-PDRM nafi tahu

Assalam,


           
Misteri Mh370-PDRM nafi tahu
Mh370 hilang bersama 239 penumpang dan anak kapalnya sejak Mac lalu. Lokasi terakhir ialah lautan Hindi. Sebuah media Indonesia memetik dakwaan Ketua Polis Republik Indonesia mengatakan beliau mengetahui sebab Mh370 hilang dan pihak di Malaysia turut maklum dengan hal ini.

10 Orang Terkaya Di Malaysia

Assalam,

               Sebut saja orang paling kaya mesti kita nak tahu siapa yang paling kaya di Malaysia. Jom kita kenal hartawan-hartawan billionaire ini dan nilai kekayaan mereka.


10 Orang Terkaya Di Malaysia



 1. Tan Sri Robert Kuok 
Hartawan Malaysia yang berpangkalan di Hong Kong, kekal individu paling kaya, memiliki kekayaan          RM54.48b
2. Tan Sri Ananda Krisnan
  Ahli perniagaan, memiliki kekayaan RM33.19b
3. Tan Sri Teh Hong Piow
 tokoh perbankan Public Bank, memiliki kekayaan    RM18.07b

4. Tan Sri Quek Leng Chan
-Hong Leong Group, memiliki kekayaan RM14.11b

5. Tan Sri Lee Shin Cheng
-101 groups, memiliki kekayaan RM13.12b

6. Tan Sri Syed Mokhtar
-memiliki yayasan Bukhary, memiliki kekayaan RM11.07b

7. Tan Sri Lim Kok Thay
-kumpulan Genting, memiliki kekayaan RM9.43b

8. Puan Seri Lee Kim Hua
-kumpulan Genting, memiliki kekayaan RM7.47b

9. Datuk Mokhzani Mahathir
-Naib Pengerusi Eksekutif SapuraKenchana Petroleum, memiliki kekayaan RM4.22b

10. Tan Sri Azman Hashim
  -pemilik Arab-Malaysia Corp, memiliki kekayaan RM4.11b

10 Orang Terkaya Di Malaysia


10 orang terkaya di Malaysia tahun 2014:
1. Tan Sri Robert Kuok
-hartawan Malaysia yang berpangkalan di Hong Kong, kekal individu paling kaya, memiliki kekayaan RM54.48b
2. T Ananda Krishnan
-ahli perniagaan, memiliki kekayaan RM33.19b
3. Tan Sri Teh Hong Piow
-tokoh perbankan Public Bank, memiliki kekayaan RM18.07b
4. Tan Sri Quek Leng Chan
-Hong Leong Group, memiliki kekayaan RM14.11b
5. Tan Sri Lee Shin Cheng
-101 groups, memiliki kekayaan RM13.12b
6. Tan Sri Syed Mokhtar
-memiliki yayasan Bukhary, memiliki kekayaan RM11.07b
7. Tan Sri Lim Kok Thay
-kumpulan Genting, memiliki kekayaan RM9.43b
8. Puan Seri Lee Kim Hua
-kumpulan Genting, memiliki kekayaan RM7.47b
9. Datuk Mokhzani Mahathir
-Naib Pengerusi Eksekutif SapuraKenchana Petroleum, memiliki kekayaan RM4.22b
10. Tan Sri Azman Hashim
-pemilik Arab-Malaysia Corp, memiliki kekayaan RM4.11b
- See more at: http://umikasum.blogspot.com/2014/02/senarai-10-orang-terkaya-di-malaysia.html#sthash.nyaxwfbF.dpuf
10 orang terkaya di Malaysia tahun 2014:
1. Tan Sri Robert Kuok
-hartawan Malaysia yang berpangkalan di Hong Kong, kekal individu paling kaya, memiliki kekayaan RM54.48b
2. T Ananda Krishnan
-ahli perniagaan, memiliki kekayaan RM33.19b
3. Tan Sri Teh Hong Piow
-tokoh perbankan Public Bank, memiliki kekayaan RM18.07b
4. Tan Sri Quek Leng Chan
-Hong Leong Group, memiliki kekayaan RM14.11b
5. Tan Sri Lee Shin Cheng
-101 groups, memiliki kekayaan RM13.12b
6. Tan Sri Syed Mokhtar
-memiliki yayasan Bukhary, memiliki kekayaan RM11.07b
7. Tan Sri Lim Kok Thay
-kumpulan Genting, memiliki kekayaan RM9.43b
8. Puan Seri Lee Kim Hua
-kumpulan Genting, memiliki kekayaan RM7.47b
9. Datuk Mokhzani Mahathir
-Naib Pengerusi Eksekutif SapuraKenchana Petroleum, memiliki kekayaan RM4.22b
10. Tan Sri Azman Hashim
-pemilik Arab-Malaysia Corp, memiliki kekayaan RM4.11b
- See more at: http://umikasum.blogspot.com/2014/02/senarai-10-orang-terkaya-di-malaysia.html#sthash.nyaxwfbF.dpuhartawan Malaysia yang berpangkalan di Hong Kong, kekal individu paling kaya, memiliki kekayaan RM54.48b
10 orang terkaya di Malaysia tahun 2014:
1. Tan Sri Robert Kuok
-hartawan Malaysia yang berpangkalan di Hong Kong, kekal individu paling kaya, memiliki kekayaan RM54.48b
2. T Ananda Krishnan
-ahli perniagaan, memiliki kekayaan RM33.19b
3. Tan Sri Teh Hong Piow
-tokoh perbankan Public Bank, memiliki kekayaan RM18.07b
4. Tan Sri Quek Leng Chan
-Hong Leong Group, memiliki kekayaan RM14.11b
5. Tan Sri Lee Shin Cheng
-101 groups, memiliki kekayaan RM13.12b
6. Tan Sri Syed Mokhtar
-memiliki yayasan Bukhary, memiliki kekayaan RM11.07b
7. Tan Sri Lim Kok Thay
-kumpulan Genting, memiliki kekayaan RM9.43b
8. Puan Seri Lee Kim Hua
-kumpulan Genting, memiliki kekayaan RM7.47b
9. Datuk Mokhzani Mahathir
-Naib Pengerusi Eksekutif SapuraKenchana Petroleum, memiliki kekayaan RM4.22b
10. Tan Sri Azman Hashim
-pemilik Arab-Malaysia Corp, memiliki kekayaan RM4.11b
- See more at: http://umikasum.blogspot.com/2014/02/senarai-10-orang-terkaya-di-malaysia.html#sthash.nyaxwfbF.dpuf
10 orang terkaya di Malaysia tahun 2014:
1. Tan Sri Robert Kuok
-hartawan Malaysia yang berpangkalan di Hong Kong, kekal individu paling kaya, memiliki kekayaan RM54.48b
2. T Ananda Krishnan
-ahli perniagaan, memiliki kekayaan RM33.19b
3. Tan Sri Teh Hong Piow
-tokoh perbankan Public Bank, memiliki kekayaan RM18.07b
4. Tan Sri Quek Leng Chan
-Hong Leong Group, memiliki kekayaan RM14.11b
5. Tan Sri Lee Shin Cheng
-101 groups, memiliki kekayaan RM13.12b
6. Tan Sri Syed Mokhtar
-memiliki yayasan Bukhary, memiliki kekayaan RM11.07b
7. Tan Sri Lim Kok Thay
-kumpulan Genting, memiliki kekayaan RM9.43b
8. Puan Seri Lee Kim Hua
-kumpulan Genting, memiliki kekayaan RM7.47b
9. Datuk Mokhzani Mahathir
-Naib Pengerusi Eksekutif SapuraKenchana Petroleum, memiliki kekayaan RM4.22b
10. Tan Sri Azman Hashim
-pemilik Arab-Malaysia Corp, memiliki kekayaan RM4.11b
- See more at: http://umikasum.blogspot.com/2014/02/senarai-10-orang-terkaya-di-malaysia.html#sthash.nyaxwfbF.dpuf
10 orang terkaya di Malaysia tahun 2014:
1. Tan Sri Robert Kuok
-hartawan Malaysia yang berpangkalan di Hong Kong, kekal individu paling kaya, memiliki kekayaan RM54.48b
2. T Ananda Krishnan
-ahli perniagaan, memiliki kekayaan RM33.19b
3. Tan Sri Teh Hong Piow
-tokoh perbankan Public Bank, memiliki kekayaan RM18.07b
4. Tan Sri Quek Leng Chan
-Hong Leong Group, memiliki kekayaan RM14.11b
5. Tan Sri Lee Shin Cheng
-101 groups, memiliki kekayaan RM13.12b
6. Tan Sri Syed Mokhtar
-memiliki yayasan Bukhary, memiliki kekayaan RM11.07b
7. Tan Sri Lim Kok Thay
-kumpulan Genting, memiliki kekayaan RM9.43b
8. Puan Seri Lee Kim Hua
-kumpulan Genting, memiliki kekayaan RM7.47b
9. Datuk Mokhzani Mahathir
-Naib Pengerusi Eksekutif SapuraKenchana Petroleum, memiliki kekayaan RM4.22b
10. Tan Sri Azman Hashim
-pemilik Arab-Malaysia Corp, memiliki kekayaan RM4.11b
- See more at: http://umikasum.blogspot.com/2014/02/senarai-10-orang-terkaya-di-malaysia.html#sthash.nyaxwfbF.dpuf

Saturday, 13 September 2014

Advertorial boleh buat duit



Advertorial boleh buat duit
Salam,kali ini saya nak berkongsi tentang satu lagi cara nak menggunakan internet sebijak mungkin dan sekaligus mendatangkan pulangan khususnya kepada blogger.

Friday, 12 September 2014

Waktu mustajab berdoa dan adab-adabnya

 Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh,



              Segala puji bagi Allah Tuhan yang menguasai sekalian isi alam ini. Selawat dan salam untuk junjungan besar Nabi Muhammad SAW serta kaum keluarga dan para sahabat. Berkat kebesaran hari Jumaat, ingin sekali saya hendak berkongsi tentang amalan berdoa dan adab ketika berdoa.

Wednesday, 10 September 2014

Wow! 11 September @ 9/11

Assalamualaikum dan salam sejahtera,



             Esok genaplah 13 tahun selepas peristiwa bangunan World Trade Center musnah digembar-gemburkan akibat serangan pengganas alQaeda. Empat siri serangan yang mensasarkan New York dan Washington D.C telah mengejutkan seluruh dunia memandangkan Amerika Syarikat mempunyai sistem pertahanan kononnya tercanggih di dunia!!

Mengharapkan balasan

Assalamualaikum dan salam sejahtera,



"Bukankah tidak ada balasan bagi amal yang baik 
melainkan balasan yang baik juga? " 
Ar Rahman ayat 60



                      Lumrah bagi manusia apabila mengerjakan satu pekerjaan kemudian menuntut pembalasan di atas perbuatan tersebut. Namun, setiap perbuatan seeloknya dimulakan dengan niat kerana Allah ta'ala. Sesungguhnya balasan dari Allah itu adalah yang terbaik.

MH17 - seorang demi seorang kami pulang

Assalamualaikum dan salam sejahtera,


             " Akhirnya kami pulang.." Mungkin itulah gambaran setiap jenazah korban MH17 yang selamat tiba di tanah air. Hari ini dua lagi jenazah yang tiba iaitu Allahyarham Tambi bin Jiee dan mendiang Benjamin Lee Jian Han( 1 tahun) anak kepada mendiang Ng Shi Ing yang turut terkorban di dalam nahas tersebut.

Sunday, 7 September 2014

Kunci pintu rezeki - Solat Dhuha

                   Segala puji bagi Allah Tuhan yang menguasai sekalian alam. Selawat dan salam ke atas junjungan besar kita Nabi Muhammad s.a.w.

 "Orang yang rajin solat dhuha, selain dimudahkan rezekinya, hidupnya juga sangat mulia. Ia sangat disegani orang, kerana tak pernah minta-minta kecuali kepada Allah SWT."
                                                                                                                 KH. Didin Hafidhuddin





Kunci pintu rezeki - Solat Dhuha
Solat sunat Dhuha merupakan sunat muakkad iaitu yang dituntut. 2 rakaat solat Dhuha bersamaan 360 sedekah.